Az karbonhidrat, yeterli protein ancak daha fazla yağ içeren bir beslenme modeli.

Sağlığınız ve olası yaşam süreniz, yaşamınız boyunca yaktığınız yağ/şeker oranınca belirlenir.
Bu nedenle yağ yakmanızı sağlayan besinler sağlığınız için yararlı, şeker yakmanızı sağlayan besinler ise zararlıdır.
Yalnızca Zayıflama değil, Epilepsi’den Alzheimer’a, Parkinson’dan MS hastalığı gibi pek çok sinir sistemini ilgilendiren hastalıkların tedavisinde kullanılmaktadır.
İnsülin duyarlılığını artırarak insülin direncini düşürmek suretiyle Tip 2 Diyabette etkilidir. Vücut ağırlığını, beden kitle indeksini azaltıp, Trigliserid ve LDL Kolesterolü düşürüp, HDL kolesterol düzeyini ise yükselterek Kalp Hastalıklarının oluşumuna engel olabilmektedir. Kanser tedavisinde ve kemoterapinin yan etkilerini azaltmada etkinliği ispatlanmıştır. Enflamasyonu düşürmesi böylelikle bağışıklık cevabını etkilemesi nedeniyle, Otoimmün hastalıkları iyileştirmede etkilidir.
Ayrıca Glutatyon seviyesini de arttırmak suretiyle vücudun Detoks kabiliyetini arttırır.


Besin Kaynakları
Ketojenik diyette en önemli enerji kaynağı yağlardır. Yiyebileceğimiz sağlıklı yağlar, soğuk sıkım Zeytinyağı, Tereyağı ve Hindistan cevizi yağıdır.
Protein kaynakları; Koyun, keçi, dana etleri, serbest dolaşan kümes hayvanları, deniz balıkları (hamsi, sardalye gibi yüzey balıkları), serbest dolaşan tavuk yumurtası, kefir, peynir ve yoğurt.
Karbonhidrat kaynakları; Avokado, brokoli, brüksel lahanası, ıspanak, enginar, pırasa, karnabahar, kereviz, lahana, kuşkonmaz, mantar, marul, pazı, roka gibi yeşillikler ve sebzeler tercih edilmelidir. Sınırlı miktarlarda soğan ve sarımsak tüketilebilir.
Ketojenik beslenmede yer almayan yiyecekler: Her türlü tahıl ve şekerden yapılmış ürünler, balkabağı, havuç, pancar, patates, turp ketojenik beslenmede yer almaz.
Avakado, çilek, böğürtlen, yaban mersini gibi meyveler tüketilebilirken, ketozis süresince diğer tüm meyvelerden uzak kalınmalıdır.
Ketozise ulaştıktan sonra, sınırlı miktarda bakliyat tüketilebilir.

Ketojenik Diyeti Uygularken Nelere Dikkat Etmeliyiz?
Kendinizi aç bırakmayın.
Ancak yemeden önce düşünün, alışkanlık yüzünden mi yemek istiyorum yoksa gerçekten mi açım?
Yemeğiniz oldukça yavaş yenilmelidir.
Bol su tüketilmeli, yeşillik ve sebze alımı arttırmalıdır.
Hekim kontrolünde vitamin ve mineral takviyesi olmalıdır.


KETOJENİK BESLENME ÖRNEĞİ
İntermittent fasting dediğimiz iki öğün beslenmeyi öneriyoruz (8-16)
Damak tadınıza göre baharat ve yeşillikler konusunda dilediğiniz çeşitlemeleri kullanabilirsiniz. Yemeklerin yanına turşu ve kuru yemiş ekleyebilirsiniz. Aynı şekilde aralarda şekersiz çay ve kahve içebilirsiniz.


İlk öğün örnekleri (11:00-12:00)
Klasik Kahvaltı: Bir avuç ceviz, badem ya da fındık, 2 tane biber, yağlı peynir, iki rafadan yumurta ve zeytinden oluşuyor. Roka, dere otu ve maydanoz eşliğinde tüketilebilir.
Tavuklu Salata: Roka, marul, kırmızı/yeşil biber, avokado, nane ile bir salata yapalım. Limon ve bolca zeytinyağı ile soslayalım. Üstüne de bol tereyağında kızartılmış tavuk göğsünü keserek ekleyelim.
Kıymalı ıspanak: Yarım soğan ve küçük kase kıymayı, yeşil biber ve doğranmış ıspanakları ekleyin ve 2 diş sarımsakla zeytinyağında çevirin, az tuz, karabiber, pul biber ekleyip 1 çay bardağı su koyup pişirin.
Kabak yemeği: 1-2 yeşil kabağı doğrayalım, zeytinyağı, tuz, karabiber ve 1 diş sarımsak ile karıştırıp her tarafını soslayalım. Fırında/tencerede iyice pişirelim.
Tulum Peynirli Salata: Maydanoz, roka, biber, zeytin ve avokado ilavesi ile salatamızı yapalım. Üstüne ceviz ve tulum peynirini yerleştirelim.
Haşlanmış karnabahar ya da brokoli: Karnabahar ya da brokoliyi haşlayın. Üzerine bol maydanoz, limon, zeytinyağı, sarımsak ve mayonez ilave edin.
Pastırmalı yumurta: Tereyağ/Hindistan cevizi yağına iki yumurta kırın. Üzerine pastırma dilimlerini ilave edin. Ceviz ve zeytin parçaları ilave edilmiş salata eşliğinde tüketebilirsiniz.

İkinci öğün örnekleri
Fırında balık: (Sardalye, hamsi, levrek…) Yanında zeytinyağı, kaya tuzu, sarımsak ve baharatlarla hazırlanan sos ile birlikte fırına verin. Haşlanmış brokoli ya da karnabahar ile birlikte tüketelim. Yanında bol yeşillikli ve zeytinyağlı salata olmalı.
Peynir dolgulu köfte: Küçük kase kıymayı tuz, karabiber, 1 diş dövülmüş sarımsak,1 tutam maydanoz, yarım soğan rendeleyin ve biraz yoğurun, elinizin üzerinde incecik açıp üzerine ince bir dilim kaşar yerleştirin, üstüne biraz daha kıyma koyup peyniri tamamen örtecek şekilde doyurucu bir köfte haline getirin. Köfteyi tavada kızartın. 2 büyük yaprak marulu üst üste yerleştirin, bolca mayonez sürün, 2-3 dilim salatalık turşusu yerleştirin, peynirli köftenizin üzerine oturtun, biraz hardal sürün, 2 büyük yaprak marulu daha alıp köfteyi iyice sarın. Marula sarılmış köfteniz hazır, afiyet olsun.
Unsuz Pizza: Bir su bardağı badem unu, yarım çay bardağı öğütülmüş karnıyarık otu tohumu üzerine 2 yumurta, 1 kaşık sirke ve 1 çay kaşığı karbonatı ekleyin. 1 çorba kaşığı tereyağını çok kısık ateşte eritin, üzerine 1 su bardağı rendelenmiş peyniri ekleyin ve peynir iyice akışkan olana dek kısık ateşte karıştırarak eritin. Tereyağında eritilmiş peyniri bademli karışımın üzerine ekleyin. Tahta bir kaşık yardımı ile karışımı hızla karıştırarak güzelce birbirine yedirin. Ele hafif yapışan bir hamur elde edeceksiniz. Pişirme kağıdının üzerinde hamuru ellerinizle bastırarak daire şeklinde açın. 170 C de ısınmış fırına verip 10 dk pişirin. Fırından çıktıktan sonra ılıdığında üzerine bolca ev yapımı ketçap sürün. Dilediğiniz pizza malzemelerini ekleyip üzeri kızarana dek 10-15 dk daha pişirin. Artık afiyetle yiyebilirsiniz.
Peynirli Tavuk Rulo: Tavuk göğsünü ezerek incecik ve geniş hale getiriyoruz, iki yüzüne zeytinyağı sürüp tuzlayıp karabiberliyoruz. İçerisine 1 parmak kalınlığında kaşar peynir, varsa biraz ıspanak yerleştirip sarma gibi sarıyoruz ve 1-2 kürdan saplayarak kapatıyoruz. 1 kaşık domates salçasını azıcık suyla karıştırıp boza kıvamına getiriyoruz, 1 diş ezilmiş sarımsak, kekik, adaçayı ekleyip bu sosu fırın kabındaki tavuk rulonun üzerine döküyoruz, fırında 180 derecede pişiriyoruz.
Tavuklu yumurta çorbası: 1 tavuk göğsünü ya da budunu haşlayıp suyuna sevdiğimiz baharat ve sebzeleri ekliyoruz, tavuk göğsünü küçük küçük parçalayıp içine geri atıyoruz, en son olarak içine 1 bütün yumurta kırıp iyice çırpıyoruz.
Tavuklu karnabahar pilav: Rondoda ince bulgur büyüklüğünde çekilmiş 1 küçük karnabahar, 1 küçük doğranmış soğan, 1 diş doğranmış sarımsak, 5 çorba kaşığı zeytinyağı, 1 tutam köri baharatı, 1 tutam karabiber, 1 tutam kırmızı tatlı biber, 1 tutam tuz ve Haşlanmış köy tavuğu parçaları. Nasıl Yapıyoruz? Geniş bir tencereye zeytinyağını dökün, kısık ateşte soğan ve sarımsakları çok hafif öldürün. Karnabaharları, tuzu ve baharatları ekleyip iyice suyu buharlaşana kadar kısık ateşte karıştırarak pişirin. Sonrasında haşlanmış tavukları ekleyip servis edin.
Mantarlı Omlet: 3 yumurta, Kızartma için 30 g tereyağı, 30 gr rendelenmiş peynir, çeyrek soğan, 3 mantar, tuz ve biber. Nasıl yapıyoruz? Yumurtaları, bir tutam tuz ve biberin olduğu karıştırma kabında kırın. Köpürene kadar bir çatalla yumurtaları çırpın. Tat vermek için tuz ve baharat ekleyin. Bir tavada tereyağını eritin. Yumurta karışımını dökün. Omlet pişirilip sertleşmeye başladığında (ama yine de üzeri biraz çiğ yumurta kıvamında), üzerine peyniri, mantarı ve soğanı serpin. Bir spatula kullanarak, omletin kenarlarını dikkatli bir şekilde hafifletin ve sonra ikiye katlayın. Rengi kahverengiye dönmeye başladığında, tavayı ocaktan alın ve omleti bir tabağa kaydırın.
Keto Ekmek: 5 yemek kaşığı psyllium tozu (Karnıyarık Otu), 150 g badem unu, 2 çay kaşığı kabartma tozu, 1 çay kaşığı deniz tuzu, 225 ml su, 2 çay kaşığı elma sirkesi, 3 yumurta akı. Nasıl yapıyoruz? Fırını önceden 175 ° C’ye ısıtın. Kuru malzemeleri büyük bir kapta karıştırın. Suyu kaynatın. Kuru malzemelere sirke ve yumurta akı ekleyin ve iyice karıştırın. Bir el mikseri ile yaklaşık 30 saniye boyunca çırparken, kaynar su ekleyin. Hamuru fazla karıştırmayın, kıvamı oyun hamuruna benzemelidir. Elleri az miktarda zeytinyağı ile nemlendirin ve hamuru 8 ayrı rulo halinde şekillendirin. Yağlanmış bir fırın tepsisine yerleştirin. İsteğe bağlı susam ile üzerini süsleyin. Ekmek rulolarınızın boyutuna bağlı olarak fırında alt rafta 50-60 dakika pişirin.

Ketojenik beslenme mutlaka konunun uzmanı bir hekim kontrolünde yapılmalıdır